THE MAIN DIRECTIONS OF PRODUCTION OF EXPORT-ORIENTED PRODUCTS
DOI:
https://doi.org/10.55439/EIT/vol12_iss2/a17Keywords:
foreign economic activity, export-oriented product, marketing, international marketing, competition, competitiveness, factors influencing competitiveness, competitive advantage, export potential, diversification.Abstract
This article discusses the main directions of production of export-oriented products. It examines the problems associated with the use of international and national marketing. International marketing is analyzed as the formation of national production based on foreign market conditions, the determination of specialization and organization, management and control of foreign economic and trade activities of companies. Methods for assessing the competitiveness of export-oriented products are analyzed.
The influence of factors of diversification, modernization and innovation that affect competitiveness is analyzed, their importance in increasing the country's export potential is identified and explained.
References
Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 28 январь ПФ-60-сонли “2022-2026 йилларга мўлжалланган Янги Ўзбекистоннинг тараққиёт стратегияси тўғрисида”га фармони//Халқ сўзи., 2022 й., 1 февраль, №23.
Dixit A. 1983. International trade policy for oligopolistic industries. Conference Papers, The Royal Economic Society and The Association of University Teachers of Economics Brasenose College, Oxford.
Bernard, A.B., Eaton, J., Jensen, J.B., Kortum, S.S. 2003. Plants and productivity in international trade // American Economic Review. Vol. 93. № 4: 1268-1290.
Bernard A.B., Bradfort J. J. 2001. Why some firms export. NBER working paper. № 8349.
Bernard, A.B., Jensen J.B. 1997. Exporters, Skill-Upgrading, and the Wage Gap // Journal of International Economics. Vol. 42: 3-31
Bernard, A.B., Jensen, J.B., Schott, P.K., 2006. Survival of the best fit: exposure to low wage countries and the (uneven) growth of US manufacturing plants // Journal of International Economics. Vol. 68: 219— 237.
Auquier, A.A. 1980. Sizes of firms, export behavior and the structure of French industry // Journal of industrial economics. Vol. 29. № 2: 203-218.
Dixit, A., Norman. V. 1980. Theory of International Trade. Cambridge: Cambridge University Press.
Tybout, J. 2003. Plant- and Firm-Level Evidence on "New" Trade Theories. (Chapter 13, Volume 1) / in Handbook of International Trade, edited by К. E. Choi and J. Harrigan, Oxford, UK: Blackwell Publishing.
Levinsohn, J. 1993. Testing the imports-as-market-discipline hypothesis // Journal of International Economics. Vol. 35: 1-22.
Eccles R.G. 1981. The quasifirm in the construction industry // Journal of Economic Behavior and Organization. Vol. 2. № 4: 335-357.
Козлов К.К. 1999. Влияние членства в финансово-промышленных группах на конкурентоспособность российских фирм на мировом рынке. Препринт № BSP/99/029. М.: Российская экономическая школа.
Shultz D.E., Kichen Ph.J. Commucating globally: An integrated marketing approach. Chicago, 2000. – p. 275/
Лясников Н.В., Лясникова Ю.В. Международная маркетинговая деятельность многонациональных компаний в условиях нестабильности. // МИР (Модернизация. Инновации. Развитие). 2016. Т. 7. № 4. С. 161–166.
Ахмедов И. Ташқи иқтисодий фаолиятни ривожлантиришда халқаро маркетингнинг аҳамияти.
Мингалева Ж.А., Оборина Е.Д. Разработка стратегии внешнеэкономической деятельности региона в программах структурной модернизации экономики //Вестник ПГУ. Серия: Экономика. 2010. - №1.
https://sputniknews.uz/20240123/ozbekistonn-tashqi-savdo-aylanmasi-42169695.html
Ахмедов И.А. Халқаро маркетинг тамойиллари ва маркетинг тадқиқотини амалга оширишнинг ўзига хос жиҳатлари.//Жамият ва бошқарув. -2017, №4.
Ахмедов И.А. Ташқи иқтисодий фаолиятни ривожлантиришда халқаро маркетинг тамойилларидан фойдаланишнинг услубий жиҳатлари.// Бизнес-Эксперт. -2016, №1.
Бобожонов Б.Р., Мингишов Л.Ў. Ўзбекистон миллий иқтисодиёти рақобатбардошлигини оширишда импорт ўрнини босувчи рақобатбардош саноат маҳсулотларининг ўрни. // “Иқтисодиёт ва инновацион технологиялар” илмий электрон журнали. № 6, ноябрь-декабрь, 2014 йил 3 www.iqtisodiyot.uz
Голубков Е.П. Основы маркетинга. – М.: Финпресс, 1999. – 688 c.
Зулькарнаев И.У., Ильясова Л.Р. Метод расчета интегральной конкурентоспособности промышленных, торговых и финансовых предприятий. – М.: Маркетинг в России и за рубежом. – 2001. – № 4(24).