IMPROVEMENT OF TRADE SERVICES AS A FACTOR OF COMPETITIVENESS OF RETAIL TRADING ENTERPRISES

Authors

  • Shohjahon Saidullaev Samarkand institute of economics and service. Doctoral researcher.

DOI:

https://doi.org/10.55439/EIT/vol11_iss4/a20

Keywords:

merchandising, additional service, unique selling proposition, competitiveness, customer value, customer focus, servicecape

Abstract

The article deals with the issues of increasing the competitiveness of retail trade through additional services. A method for assessing the competitiveness of a trade enterprise based on the classification and organization of additional trade services is proposed.

References

Xianhang Xu, Mohd Anuar Arshad, Arshad Mahmood //Analysis on International Competitiveness of Service Trade in the Guangdong–Hong Kong–Macao Greater Bay Area Based on Using the Entropy and Gray Correlation Methods. Entropy (Basel). 2021 Oct; 23(10): 1253.

Vurdu, S. A. (2021). Importance of services trade and a case on competitive advantages of Turkey. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(40), 331-357. DOI: 10.46928/iticusbe.769054

Черноносова Н.В. Использование мерчендайзинга в розничной торговле: теория и практика: Научное издание. – М.: Информационно-внедренческий центр «Маркетинг», 2010. – С. 32. – 2 п.л.

Валеева Ю.С. Розничные торговые сети: состояние и тенденции развития. Монография: Редакционно-издательский центр, Казань - 2012. - 148с.

Королева, О.В. Торговля как драйвер экономического развития [Текст] / О. В. Королева // Место и роль России в мировом хозяйстве : сб. статей ХI Международной научно-практической конференции (27-28.11. 2016) / отв. ред. В. П. Воронин. – Воронеж : ВГУИТ, 2017. – С. 52-54.

Абдукаримов Ф.Б. Савдода бозор механизмини такомиллаштириш ва самарадорлигини ошириш йўллари (Самарқанд вилояти мисолида). Иқтисодиёт фанлари номзоди илмий даражасини олиш учун ёзилган диссертация. Самарқанд: СамИСИ, 2011, 156 б.

Д.Х.Холмаматов. Улгуржи савдода маркетинг логистикасини ривожлантириш йўллари // “Iqtisodiyot va innovatsion texnologiyalar” Ilmiy elektron jurnali. № 3, may-iyun, 2021 yil.

Маматқулова Ш.Ж. Чакана савдода аҳолига савдо хизмати кўрсатишда мерчендайзингнинг ўрни ва аҳамияти// "ЛОГИСТИКА ВА ИҚТИСОДИЁТ" илмий электрон журнали. I-сон, 2022 й./ www.economyjournal.uz

I.X.Nasimov, I.Patterson, K.M.Ibodov. Hozirgi zamon raqobat nazariyalari. O’quv qo’llanma. – Samarqand:, SamDU nashriyoti, 2021 yil. – 260 bet.

К.М.Ибодов. Ресторан хизматлари соҳаси рақобатбардошлигини ошириш механизмларини такомиллаштириш. Иқтисодиёт фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD) дисс.автореферат: 08.00.05: 08.00.11/Ибодов Камолиддин Маматқулович. -08.00.05:08.00.11. С.: Самарқанд иқтисодиёт ва сервис институти, 2022. – 52 б.

Published

2023-08-28

How to Cite

Saidullaev Ш. (2023). IMPROVEMENT OF TRADE SERVICES AS A FACTOR OF COMPETITIVENESS OF RETAIL TRADING ENTERPRISES. Economics and Innovative Technologies, 11(4), 187–195. https://doi.org/10.55439/EIT/vol11_iss4/a20

Issue

Section

Ишлаб чиқаришни модернизация қилиш ва иқтисодиётнинг етакчи тармоқларини ривожлантириш