USING UTILITY THEORIES IN MOTIVATING CONSUMERS TO PURCHASE GOODS

Authors

  • Jamshid Jalilov Assistant Professor of Marketing Department of Tashkent State University of Economics, Doctor of Philosophy (PhD) in Economics.

DOI:

https://doi.org/10.55439/EIT/vol12_iss2/a29

Keywords:

motivation, theories of motivation, purchasing goods, utility, total utility, marginal utility, law of diminishing marginal utility, utility function, theory of consumption, satisfaction from consumption of goods.

Abstract

The article gives theories on motivating consumers to purchase goods, highlights the concept of utility and its features, and shows how to use utility theories to increase consumer motivation to purchase goods.

References

Haugtvedt, C.P., Herr, P.M. and Kardes, F.R. (2008), Handbook of Consumer Psychology. CRC Press

Gries, R., (2005), about Ernest Dichter, http://www.vmoe.at: 15 May 2008.

Pincus, J.D. (2004), The Consequences of Unmet Needs: The Evolving Role of Motivation in Consumer Research, Journal of Consumer Behaviour, June, Volume 4, pp. 375-387

Haugtvedt, C.P., Herr, P.M. and Kardes, F.R. (2008), Handbook of Consumer Psychology. CRC Press

https://en.wikipedia.org/wiki/Ernest_Dichter

Philip Kotler and Kevin Lane Keller Marketing Management, 15th edition. Pearson Education, Inc. U.K.2016

Завьялов П.С. Маркетинг в схемах, рисунках, таблицах: Учебное пособие. – М.: Инфра-М, 2014. – С. 80–85.

Голубков Е.П. Основы маркетинга: Учебник.-М.: Финпресс, 2013. – С. 229.

Багиев Г. Л., Тарасевич В. М. Маркетинг: Учебник для вузов. 3-е изд. - СПб.: Питер, 2010. - 576 с

Золотарева Ю.В. Теории мотивации и их место в концепции маркетинга // Российское предпринимательство. 2010. № 12 Вып. 2 (174). - c. 37-41.

Pindyck, Robert S., Daniel l. Rubinfeld. Microeconomics. Global Edition. – Copyright 2018, Pearson Education Limited, 2018. P. 787.

Андреу Мас-Колелл и др. Микроэкономическая теория. Учебник. – М.: Дело и Сервис, 2016. - 630 стр.

Блауг М. Бернулли Даниил // 100 великих экономистов до Кейнса - СПб.: Экономикус, 2008. - С. 35-38.

Австрийская школа в политической экономии. К. Менгер, Е Бём-Баверк, Ф. Визер. – М .:Экономика, 1992. - ISBN 5-282-01471-8.

Campbell R. McConnel, Stanley L. Brue, Sean M. Flynn. Microeconomics: Principles, Problems and Policies. -19 th ed. – New York. The McGraw-Hill Companies, Inc., 2012. P.

Нуреев Р. М. Курс микроэкономики. Учебник- 3-е изд.- М.: Норма: ИНФРА-М, 2014. - 624 с.

Тарануха Ю.В. Микроэкономика. Учебник. – М.: Дело и Сервис, 2011.- 580 стр.

Sаlimov B.T., Yusupov M.S., Sаlimov B.B. Mikroiqtisodiyot. Dаrslik. – T.: Iqtisodiyot, 2020. - 365 b.

Вальрас Л. Неизвестный экономист: Герман Генрих Госсен. // Истоки: 150 лет маржиналистской революции. - М.: Издательский дом НИУ ВШЭ, 2023. - С. 35-65. - 564 с.

Published

2024-04-29

How to Cite

Jalilov Ж. . (2024). USING UTILITY THEORIES IN MOTIVATING CONSUMERS TO PURCHASE GOODS. Economics and Innovative Technologies, 12(2), 265–272. https://doi.org/10.55439/EIT/vol12_iss2/a29

Issue

Section

Маркетинг. Кичик бизнес ва хусусий тадбиркорлик