ANALYSIS AND FORECAST OF THE CONSUMPTION OF FOOD PRODUCTS OF THE LOCAL TERRITORY POPULATION

Authors

  • Bozorboy Berkinov Professor of the "Macroeconomic Analysis and Forecasting" Department of TDIU, Director of the "Center for Institutional and Economic Researches", Ph.D.

DOI:

https://doi.org/10.55439/EIT/vol12_iss2/a27

Keywords:

mahalla, minimum consumer budget, minimum consumer standards, consumer demand, agricultural products.

Abstract

The article forecasts the needs of the makhalla population for food products according to minimum and rational medical consumer standards. The article also assessed the level of provision of the population with agricultural products, and predicted the volume of agricultural products corresponding to one mahalla and one household.

References

Ўзбекистон Республикаси Президентининг 11–сентябрь 2023- йилдаги “Ўзбекистон – 2030 стратегияси тўғрисида”ги ПФ-158-сонли Фармони.

Шмелев Г.И. Производство сельскохозяйственных продуктов населением России. – М., 2002. – с.108-111.

Путиевский Б.Г. Маркетинговое исследование розничного рынка продовольственных товаров // Практический маркетинг, Пермь. - №6. – 1990.

Crochett J.F. Population Change and the Demand For Food/ www.nber.org/books/univ60.

Куликова Е.В., Левит С.Р., Сбытова А.С. Доходы домашних хозяйств: показатели, методология, расчеты, источники информации. – М.: Госкомстат РФ, 1995. – 206 с.

Баскакова И.В. Функции домашних хозяйств и их реализация в условиях трансформируемой экономики. Автореф. диссер. на соиск. ученой степени к.э.н., Екатеринбург. 1997. – 27 с.

Можайкина Н.В. Социально – экономическая сущность категория домохозяйства. //http/www.nbuuv.gov.

Прищепа Л.И. Экономическая роль домохозяйства и семьи в благосостоянии страны. Вестник БДУ. Сер. 3. 2009, №3. – С. 83-87.

Рассказов А. Поддержка личных подсобных хозяйств населения.// Международный сельскохозяйственный журнал. – М., 2003. № 4. - С.3-8.

Поведение домохозяйства в рыночной экономике. kondratyev.professorjournal.ru/c/document_library/get_file?p_l_id=520889...

Солиев А.С. Маркетинг. Бозоршунослик. – Т.: Иқтисод – молия, 2010. – Б. 75.

Газиев Ш.М. Маҳалла ва кичик оилавий бизнес. Оммабоп рисола. – Т.: ТДЮИ, 2011. – 46 б.

Шодиева Г.М. Оила хўжалиги мулки ва даромадини кўпайтириш йўллари. Иқтисод фанлари номзоди илмий даражасини олиш учун диссертация автореферати. – Т., 2001. – 24 б.

Ўзбекистон Республикаси йиллик статистик тўплами. 2010-2018 – йиллар. Тошкент, 2019 й. – 273 б.

https://siat.stat.uz/reports-filed/235/table-data

Бюджетнома. 2023-2024 – йиллар учун бюджет мўлжаллари. Ўзбекистон Республикаси Молия вазирлиги.

Published

2024-04-29

How to Cite

Berkinov Б. . (2024). ANALYSIS AND FORECAST OF THE CONSUMPTION OF FOOD PRODUCTS OF THE LOCAL TERRITORY POPULATION. Economics and Innovative Technologies, 12(2), 245–252. https://doi.org/10.55439/EIT/vol12_iss2/a27

Issue

Section

Макроиқтисодий сиёсат ва иқтисодий ўсиш