ECONOMIC AND STATISTICAL ANALYSIS OF THE ROLE OF THE SERVICE SECTOR IN THE NATIONAL ECONOMY
DOI:
https://doi.org/10.55439/EIT/vol12_iss2/a24Keywords:
national economy, economic and statistical analysis, service sector, types of services, analysis of financial services, development of the service sector.Abstract
This article shows an economic and statistical analysis of the role of the service sector in the national economy, an analysis of entities that create volume in the service sector and carry out activities in this area, an analysis of the dynamics of development of the service sector in Uzbekistan. The analysis shows that the number of private medical institutions in Uzbekistan is increasing every day. This, in turn, creates healthy competition in the medical field, improves the quality of medical services provided to the population and reduces their prices. The above-mentioned trends are occurring all over the world, especially the fact that new types of rapidly developing services are entering the Uzbekistan market after the Covid-19 pandemic, which requires special attention when making decisions on economic development strategies, targeted programs and the development of the service sector.
References
The World Bank: World Development Indicators. http: //data.worldbank.org/indicator
Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 28 февралдаги «2022-2026 йилларга мўлжалланган Янги Ўзбекистоннинг тараққиёт стратегияси тўғрисида»ги ПФ–60-сонли фармони. // www.lex.uz.
Ўзбекистон Республикаси Президентининг Олий Мажлисга Мурожаатномаси. 22 декабрь 2022 йил.
Ўзбекистон Республикаси Президенти ҳузуридаги Статистика агентлиги маълумотлари. https://stat.uz/uz/
Коврижных И.В. Анализ и оценки эффективности управления в организации / И.В. Коврижных. – Барнул: АФ СибАГС, 2016. – 86с.
Башмачникова Е.В. Управление функционированием и развитием сферы услуг региона: методологические и методические аспекты. Дисс., Тольятти 2005 г.
Рахимов Х.Ш. Мамлакат транспорт инфратузилмаси фаолиятини самарадорлигини ошириш. Иқт. фан. фал. ... дис. Автореф., Тошкент 2021.
Хикматов Р.И. Развитие сферы услуг в современных условиях. Дисс., Казань 2006 г.
Абдуллаев И. “Минтақа иқтисодиётини ривожлантиришда хизматлар соҳасининг ўзига хос хусусиятлари”. Иқтисодийёт ва инновациялар журнали, 2016.
Эрназаров Ғ.Б. “Хизмат кўрсатиш соҳасида амалга оширилаётган ижтимоий-иқтисодий ислоҳотлар ва уларнинг таҳлили”. E-journal / 2018.
Бурменко Т.Д., Даниленко Н.Н., Туренко Т.А. Сфера услуг: экономика: учеб. пособие. – М.: КНОРУС, 2007 г.
Диянова С.Н., Штезель А.Э. Маркетинг сферы услуг: учеб. пособие. – М.: Магистр: ИНФРА – М, 2015 г. – 192с.
Гольц Г.А. Транспорт и макроэкономика России за три века. Материалы Х международной (тринадцатой Екатеринбургской) научно-практической конференции 14-15 июня 2004 года.